سخنرانی شهید رجایی پنج روز پیش از شهادت

اقرب الیک فی دوله کریمه

در پی دیدار های متعدد موسسان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ، جلسه ای با حضور آقای هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی به همراه اعضای اتحادیه، 5  روز قبل از شهادت ایشان در شهریور ماه 1360 در محل ساختمان نخست وزیری و محل شهادت ایشان برگزار شد.

گزیده ای از بیانات ایشان در این جلسه:

«به حق باید گفت که انجمن‌های اسلامی بعد از پیروزی انقلاب در تمام واحدها و اقشار مملکت، نقش خاصی به خود گرفته‌اند. انجمن‌های اسلامی قبل از پیروزی انقلاب هم وجود داشت و تاریخ نسبتاً طولانی دارد. بعد از انقلاب انجمن اسلامی در مقابل گروه‌ها که بعد از پیروزی انقلاب مشغول جمع‌آوری غنیمت و فرصت طلبی شدند ایستاد. من اخیراً با یک دسته از منشعبین از منافقین بحث می‌کردم. می‌گفتند ما که حرکات امام را تأیید می‌کنیم و در همه جریان‌ها حضور داریم، جمهوری اسلامی را تأیید می‌کنیم. چرا به ما امکان فعالیت داده نمی‌شود؟ من با آن‌ها زیاد حرف زدم. از جمله به آن‌ها گفتم که علت اصلی‌اش این است که این انقلاب یک انقلاب مردمی است شما یک گروه هستید که مقدار زیادی تلاش شده، مقدار زیادی سرمایه‌گذاری شده، خون‌ها ریخته شده و شما آمدید و دارید غنیمت جمع می‌کنید. خاطرم هست که یک وقتی بینوایان را می‌خواندم. نکته‌ی جالب این بود که درباره‌ی این‌ها هم صدق می‌کرد. بعد از این که در آن جنگ مشهوری که ویکتور هوگو ترسیم کرده جنگ تمام می‌شود، گروهبانی به نام تناردیه می‌آید زخمی‌ها و کشته‌ها را به هم می‌زند و جیب‌هایشان را می‌گردد و ساعت‌ها و اشیای گرانبهایشان را برمی‌دارد. در همان حالت به افسری می‌رسد می‌بیند هنوز نمرده و نفس می‌زند. در یک جریانی سرهنگ را به دوش می‌کشد آن هم به خاطر یک نفع دیگری. این افسر در راه همان‌طوری که کم کم روی دوش این گروهبان حالش جا می‌آید، به او می‌گوید که اگر مرا به مقصدی که می‌خواهم برسانی، یک انگشتر قیمتی در انگشتم هست که این را به تو خواهم داد.

 خیلی صحبت‌های قشنگی بود. خیلی! قشنگ من یادم است همان انتها نشسته بودم کنار دیوار.

  شهید رجایی در آن جلسه یک آیه خواندند: اقرب الیک فی دوله کریمه

و در ادامه گفتند:«اعضای انجمن اسلامی باید از پاک‌ترین و ممتازترین دانش‌آموزان کلاس باشند و باید از نظر اخلاق و رفتار برای دیگران نمونه باشند. انجمن‌های اسلامی از ثمرات پرافتخار انقلاب اسلامی ماست.»

 

→ خواندن مطلب قبلی

آن هزار تومان

خواندن مطلب بعدی ←

کنگره ای از جنس کربلا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *