اولین نشست تبیینی، تحلیلی جنبش های دانش آموزی ایران برگزار شد.
چهار نسل از جنبش دانش آموزی – رضا موچان
بدون شک نقش دانش آموزان در تمامی برهه های انقلاب اسلامی، از حرکت انقلابی دانش آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و نقش آفرینی در پیروزی انقلاب تا هشت سال دفاع مقدس و حماسه آفرینی های نوجوانان شجاع و دلیر در جنگ تحمیلی و تقدیم ۳۶۰۰۰ شهید دانش آموز و تا حضور پر رنگ در تشکلهای دانش آموزی و حضور آگاهانه در تمامی بزنگاه های انقلاب اسلامی نشان از نقش پر رنگ و اساسی دانش آموزان در همه رخداد های انقلاب اسلامی و سهم بزرگ آنان از تحولات انقلاب اسلامی دارد. نقش آفرینی ای که میتوان از آن تحت عنوان جنبش دانش آموزی نام برد.
جنبش دانش آموزیای که امروز به لطف انقلاب چهل ساله شده و در هر چهار نسل خود جلوه های مختلفی از حضور را رقم زده است، از نسل اولی هایی که با مقاومت و ایستادگی در خط اول انقلاب اسلامی بودند تا نسل دومی هایی که با شجاعت و دلاوری در کنار انقلاب ایستادند و از نسل سومی هایی که با بصیرت و آگاهی در پیچ و خم فتنه ها و نیرنگ ها محکم ایستادند و تا نسل چهارمی هایی که به بیان مقام معظم رهبری افسران جنگ نرماند و پای کار انقلاب بودن آن ها با همهی سه نسل قبلی خود تفاوت های عمده دارد.
جنبش دانش آموزیای که چهار نسل مختلف با ویژگی ها و ساختار های متفاوت را در آغوش گرفته و علم و پرچم انقلاب را مرحله به مرحله از دست هر نسل به نسل بعدی سپرده و امروز علم جنبش دانش آموزی همواره برقرار و ایستاده است.
در این بین اتحادیه انجمن های اسلامی که از بدو تاسیس و اعلام موجودیت خود درسال ۵۸ همواره از علم داران جنبش دانش آموزی بوده و با دو ماموریت اصلی جریان سازی و نیرو سازی جریان جنبش دانش آموزی را هدایت کرده است، برای مواجهه با نسل چهارم انقلاب نیازمند برنامه های ویژه متناسب با ویژگی های خاص روحی، هیجانی، جامعه شناختی و زمانی این گروه است، آن هم در شرایطی که جریان های مختلف از هر سمت در جهت استحاله هویتی نسل جدید انقلاب در تلاشند، در این شرایط است که نیاز به چشم انداز و خطوط مشخص و دقیق برای جنبش دانش آموزی بیشتر از همیشه نمایان میشود و اتحادیه به عنوان پرچم دار جنبش دانش آموزی در جهت تقویت شورانگیزی و تقویت هویت دینی و فرهنگی این نسل باید با دقت و جدیت گام بردارد و در این مسیر با موج آفرینی و مخاطب قرار دادن توده دانش آموزان در جهت ایجاد یک جنبش نرم افزاری برای نسل چهارم انقلاب از نگاه جنبش دانش آموزی تلاش کند، نسل چهارمی که اگرچه تجربه جنگ و روزهای پر فراز و نشیب اول انقلاب که مختص نسل اول و دومی ها بود را ندارد، اما با همان روحیه و شجاعت و پر نشاط و سرشار از روحیه حماسی در میدان عمل برای انقلاب اسلامی ایستاده است.
نسل چهارمی که هوشمند است و درگیر شدن با اینترنت و تلفنهای هوشمند و لپ تاپ و تبلت و… روحیه پرسشگر و کنجکاو و مطالبه گری از او ساخته است.
بدون شک با توجه و هدایت و ایجاد برنامه های راهبردی، دقیق، منسجم و متناسب با همه شئون، ویژگی ها و ساحتهای خاص و ویژه نسل چهارم انقلاب اسلامی میتوان امیدوار بود جنبش دانش آموزی با سرعت بیشتری در مسیر هدفهای انقلاب اسلامی قرار گیرد و همهی آزمون های پیش رو را با سربلندی پشت سر گذاشته و در جهت عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیشترین نقش را ایفا کند و علم انقلاب و جنبش دانش آموزی را که از نسل اول انقلاب به اینجا رسیده به نسل بعدی منتقل کند.