معرفی کتاب – تشکل‌های اجتماعی، چیستی،چرایی، چگونگی

کتاب ((تشکل‌های اجتماعی، چیستی،چرایی، چگونگی))تالیف بهمن مشکینی(متولد 1342ه‌ش) ثمره چهار دهه حضور و فعالیت او در حزب جمهوری اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی جوانان و سایر نهادهایی است که با تشکل‌‌ها و سازمان های مردم‌نهاد مرتبط هستند.نگارش  این کتاب در فروردین 1399ه‌ش اتمام یافته و توسط انتشارات سنا در 192 صفحه و تیراژ 300 جلد منتشر شده است.

او در این کتاب در هفت بخش مطالبی در خصوص مشارکت، امور اجتماعی، سرمایه اجتماعی، تشکل‌های اجتماعی، کار تشکیلاتی و اصول حرفه ای کار تشکیلاتی،شاخص‌های ارزیابی و موفقیت کار تشکیلاتی و ارائه رهیافت‌هایی برای فعالیت تشکل‌ها نگاشته است. مطالعه و نقد و بررسی این کتاب که با نگرش آموزشی نوشته شده است می‌تواند ما را در دارا بودن نگاه جامع‌تر و وسیع‌تر در حوزه کار تشکیلاتی یاری رساند.

بهمن مشکینی معتقد است ما در حوزه تشکل‌های اجتماعی محتاج تولید دانش و ادبیات بومی هستیم و کتاب او تلاشی مقدماتی برای دستیابی به این دانش و ادبیات است. گرچه در صدد نفی تجربیات جهانی در این حوزه نیست و معتقد است باید از آنها استفاده شود. در حال حاضر به دلیل فقدان این دانش بومی بسیاری از فعالیتها را با عنوان مردم نهاد سوار بر یک کشتی کرده‌اند که موجب آمیختن حیطه فعالیت‌ها با هم و کم‌رنگ شدن نقش‌ها  و کارکردهای واقعی تشکل‌های اجتماعی شده است. این کتاب برای تشکل‌های اجتماعی و مدیران و کارشناسان دولتی آماده شده است و یک متن پژوهشی یا دانشگاهی نیست بلکه جنبه کاربردی آن که بی‌تردید در مواقعی با نقد برخی شرایط یا تصمیمات نیز آمیخته شده مورد نظر بوده است و بیشتر یک متن آموزشی کارگاهی می‌باشد. نقدی که نویسنده اعمال نموده است به معنای نادیده انگاشتن اقدامات یا تصمیمات شایسته نبوده است چرا که نویسنده به دنبال قضاوت درباره عملکردها نبوده است و صرفاً بع فراخور موضوعات به ضعف‌ها اشاره نموده است.

→ خواندن مطلب قبلی

معرفی کتاب – از اینجا آغاز می شود

خواندن مطلب بعدی ←

تقدم انجمن ها بر اتحادیه – امیرعلی محبی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *